Friday, February 11, 2011

Halal Executive Program Part II (PAID KUANTAN)

IN THE NAME OF ALLAH, MOST GRACIOUS, MOST MERCIFUL...


AssalamualaikuM..KetiKa entry ni ditaip, saya masih punya baki 3 hari di semenanjung.. Insya Allah, 15/2 ni, saya akan ke Sabah.. untuk bekerja..Moga Allah permudahkan segala urusan Insya Allah.. Jadi, sebelum ke sana, eloklah saya habiskan entry about the HEP.. Entry ini khas buat warga PAID Kuantan.. huhu...

Jadi, al-kisahnya.. Usai 3 bulan kuliah, tibalah masanya untuk proses praktikal selama 3 bulan.. Tempat praktikal pulak pihak HDC yang tentukan.. Boleh je klu nk cari sendiri.. tp dh agak last minit dan tak tahu kt mana tmpat yg sesuai di kuantan ni utk praktikal halal.. So, hanya berserah dan berdoa je kpd Allah agar Dia kurniakan tempat yang terbaik.. Kerna Dia adalah sebaik-baik perancang.. Dan 1 petang, saya dapat call daripada Ust Elyas, memberitahu saya ditempatkan di PAID Kuantan, di bawah Ust Arief Aizat , (unit halal).. 

 (bersama supervisor, Ust Arief Aizat)

Bermula pada penghujung oktober, (tarikh x ingt) saya bersama Cik Atikah Mazehan pergi melapor diri di PAID Kuantan ni..  Time lapor diri, terjumpa la pulak dengan sorng kakak ni.. Lagak mcm staf, rupenye student praktikal jugak.. Kak Adani a.k.a Warid Adani.. huhu.. Jadi, trio budak praktikal ni pun jd rapat.. Time makan, lepak kat pantry, etc mmg klu boleh bersama.. 1Kepala?? mungkin kot.. Sangat seronok.. Berkongsi cerita, sedih dan gumbira... 

 (trio practical student PAID, kak dani, saya dan tikah)

Dipendekkan cerita, skop tugasnya of kos tentang halal.. Tiap kali ada lawatan dan pemantauan halal, maka kami secara langsung terlibat... Banyak jugak pengalaman praktikal kt sini.. Operasi  halal pukul 3.00am.. itu yang best.. bangun awal2 pagi.. Cegah maksiat?? Ada!!! tp x boleh kongsi di sini.. Aib org.. huhu.. Kat PAID jgak, byk ragam manusia dapat saya belajar.. Ragam kehidupan berumah tangga.. 

 (Bersama Ust. Mawi)

BerdaMping pulak dengan Ust. - ust kat sana.. banyak cerita dari pengalaman yang dikongsi termasuk yang saya lihat sendiri.. Even under halal ticket, but i got too many experiences here!!! Thank You Allah!!!

(inspection halal kt sebuah kilang)

1 pengalaman yang boleh dikongsi disini, ada pulak kena perform nasyid.. untuk anugerah masjid terbersih daerah kuantan.. 3 hari sebelum majlis, maka saya dan staf2 PAID yang vogue mula berlatih nasyid.. Thanks to Jaja and Muslim Voice yang banyak memberi tunjuk ajar dan komen2 yang bernas lg pedas.. huhu...Sory la banyak2 klu x best.. huhu.. Ni video nasyidnye.. Kump An-Nur Al-Hanj..Credit to Warid Adani cos tolong rakam.. hehehe...


Time praktis dgn time perform mmg beza.. huhu.. Maybe sbb msg2 nervous kot.. huhu
 

So, setelah 3 bulan, tiba masanya untuk berpisah.. Ada pulak majlis perpisahan untuk Practical students.. Dikesempatan ini, saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih kpada Staf Paid Kuantan kerana sudi menerima dan memberi tunjuk ajar dalam melaksanakan tugas.. Maafkan segala kekasaran yang sengaja @ tidak.. Kepada ust aizat, terima kasih byk2 sepanjang prtemuan kita.. Sokmo belanje makan.. =) ada masa, nant kita jumpa lagi.. 

(bersama Jaja Ishak yang vogue)

Kepada rakan2 praktikal, kak dani, n atikah, semoga kalian dapat keje yang best..tak lupa juga pada Tuan Nizam, Tuan Nasha, Kak Dini, Kak Dik, Kak Mas, Mama, Jaja, Apis, Ust Fahmi, Ust Mawi dan yang lain2..  All the best to you all!!!

(Fadil, Apis, n Ejad)

 (Ust. Fahmi, saya dan Ust Najmi)

2 comments:

  1. Dani said: huhu.....beshh tu...,teringat plak aku kt kenangan2 di paid bila tgok gambar2 ni...hehe...sob..sob sedih...doa kan aku cpt spt keje n bahagia selalu ye..

    ReplyDelete
  2. salam...
    huhu...cam best ja...
    jpa bl0g ni bl cri sal halal executive program...
    sy da attend interview prgram ni 22 april ari tu...n alhamdulillah dapat join prgrm ni..
    slum interview da bc part 1 sal prgrm ni dr blog ni..
    n ari ni dpt bc lak part 2 dia..
    d0akn sy dpt abeskn pgram ni ye...*_~

    ReplyDelete