Monday, October 5, 2009

.:BERJAYAKAH KITA?:.

IN THE NAME OF ALLAH, MOST GRACIOUS, MOST MERCIFUL..

ASSALAMUALAIKUM....

sudah lama rasanya blog ni tak di "update"... tiada perkongsian sepanjang ramadhan, dan tiada perkongsian tentang sambutan syawal.. Jika anda solat hari raya, begitu juga saya. jika anda makan kuih raya, begitu juga saya. jika anda makan lemang dan rendang, begitu jugalah saya.tergerak hati ini untuk memberi sedikit perkongsian kali ini, walaupun dalam kesempitan, Alhamdulillah, ada sedikit kesempatan.. biarpun sedikit, tp moga2 posting kali ini dapat memberi sedikit manafaat..


"APA GUNA Ph.D BERKALI-KALI, ANDAI TIKAR SEMBAHYANG PUN TAK KAU KENALI, APA GUNA Ph.D BERKALI-KALI, ANDAI MAJID PUN TAK PERNAH KAU JEJAKI, APA GUNA Ph.D BERKALI-KALI, ANDAI SYARIAT PUN ENGKAU LANGGARI!!!"

kita yang hidup di dunia ini, andai Ph.D menjadi ukuran kejayaan, adakah kita ini benar2 berjaya walaupun islam kita ketepikan? inilah persoalan yang ingin saya lontarkan.. brape ramai orang yang berjaya, yang memiliki Ph.D, tp menggunakan kebijaksanaan utk menentang Allah? brape ramai org yang memiliki Ph.D, tp tak taat perintah Allah??? dlm azan itu sendiri, laungan "haiyya as-solah..." [marilah menunaikan solat] mendahului "haiyya lal falah.." [marilah menuju kejayaan].. kejayaan yang dicapai tanpa islam, adalah kejayaan yang BATIL!!!

kemudian, Allah berfirman lagi dalam surah al-Mukminun:-

قَدۡ أَفۡلَحَ ٱلۡمُؤۡمِنُونَ (١) ٱلَّذِينَ هُمۡ فِى صَلَاتِہِمۡ خَـٰشِعُونَ (٢) وَٱلَّذِينَ هُمۡ عَنِ ٱللَّغۡوِ مُعۡرِضُونَ (٣) وَٱلَّذِينَ هُمۡ لِلزَّكَوٰةِ فَـٰعِلُونَ (٤) وَٱلَّذِينَ هُمۡ لِفُرُوجِهِمۡ حَـٰفِظُونَ (٥) إِلَّا عَلَىٰٓ أَزۡوَٲجِهِمۡ أَوۡ مَا مَلَكَتۡ أَيۡمَـٰنُہُمۡ فَإِنَّہُمۡ غَيۡرُ مَلُومِينَ (٦)

Maksudnya:-

Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman. (1) Iaitu mereka yang khusyuk dalam sembahyangnya. (2) Dan mereka yang menjauhkan diri dari perbuatan dan perkataan yang sia-sia. (3) Dan mereka yang berusaha membersihkan hartanya (dengan menunaikan zakat harta itu). (4) Dan mereka yang menjaga kehormatannya. (5) Kecuali kepada isterinya atau hamba sahayanya maka sesungguhnya mereka tidak tercela...



saya pon x tahu, knapa zaman skrg org terlalu mengukur benda ni.. pernah juga saya lihat org2 di sekeliling saya yang bijakpandai, tp %$#$^#.... wallahu a'lam... ada saya bertanya pada shbt2 yg berada di matrikulasi, mcm mana keadaan kt sana.. reaksinya... agak negatif... dlm konteks kehidupan skrg, jalan trbaik adalah kembali kpd agama... segala perkara yang ALlah gariskan, semuanya adalah yang terbaik ... disini, bukanlah sy nk kondem org yg blajar kat matrik @ yg ada Ph.D, dan bukan semuanya begitu... cume bg saya, mentaliti skrg ni perlu diubah..


kpd sesiapa yang tidak brape nk cemerlang dalam akademik (mcm saya kot) pujuklah diri, bahawa diri kita bukanlah org yang gagal jika kita masih belum mengoyak syariat ALlah.. dan bg mereka yang cemerlang, bersyukurlah atas nikmat ALlah.. gunakanlah anugerah itu dgn sebaiknya.. anggaplah anugerah kebijaksanaan itu sebagai amanah untuk memartabatkan agama dan bangsa... WALLAHU A'LAM...

No comments:

Post a Comment